Youth fantasy novels in middle and high school and teenagers' identity building
Romans de fantasy pour la jeunesse dans le second degré et construction identitaire des adolescents
Abstract
Carried out as part of the second year of the Library Science MEEF master’s degree offered by the Université Jean Moulin Lyon 3 and the INSPÉ of Lyon, this research paper asks the following question : how does the establishment of educational activities about youth fantasy novels enable teacher librarians to support the teenagers’ identity building ? Firtsly, a state of the art allows to explore how the features of youth fantasy literature can support the process of teenagers’ identity building. Secondly, two surveys conducted among teacher librarians and teachers of school disciplines question their professional practices about this literary genre, and lead to formulate educational suggestions in order to leverage fantasy in school.
Réalisé dans le cadre de la deuxième année de Master MEEF Documentation, formation conjointe de l’Université Jean Moulin Lyon 3 et de l’INSPÉ de Lyon, ce mémoire de recherche pose la question suivante : comment la mise en place d’actions pédagogiques autour de romans de fantasy pour la jeunesse permet-elle au professeur documentaliste d’accompagner la construction identitaire des adolescents ? Un état de l’art permet dans un premier temps d’explorer en quoi les caractéristiques de la littérature de fantasy jeunesse peuvent aider le processus de construction identitaire des adolescents. Dans un deuxième temps, deux enquêtes réalisées auprès de professeurs documentalistes et de professeurs de disciplines interrogent leurs pratiques professionnelles autour de ce genre littéraire, et permettent de formuler des propositions pédagogiques afin d’exploiter la fantasy dans un cadre scolaire.
Fichier principal
Mémoire2020_MEEF2A_Rosin_Fantasy-Adolescence-ConstructionIdentitaire.pdf (2.29 Mo)
Télécharger le fichier
Origin | Files produced by the author(s) |
---|
Loading...