L'information literacy, un nouvel axe de médiation pour les centres de documentation territoriaux : le cas du Pôle Documentation de Rennes Métropole
Abstract
This report proposes an approach of the information literacy as new axis of documentary mediation from the case of the Pôle Documentation of Rennes Métropole. Its first part reports characteristics and roles of this department. The second part analyzes its functioning and its needs and establishes proposals to develop it and improve its basis, around the replacement of the integrated library system Alexandrie. The third part widens
the prospect of the proposals in the notion of information literacy in the global digital society in the course of constitution, up to the track of the transliteracy as the possible and likely horizon of the citizen connected to come.
Ce mémoire propose une approche de l'information literacy comme nouvel axe de médiation documentaire à partir du cas du Pôle Documentation de Rennes Métropole. Sa première partie rend compte des caractéristiques et des rôles de ce service. La deuxième partie analyse son fonctionnement et ses besoins et établit des propositions pour le faire évoluer et améliorer son assise, autour du remplacement du SIGB Alexandrie. La troisième partie élargit la perspective des propositions à la notion d'information literacy dans la société numérique globale en cours de constitution, jusqu'à la piste de la translittératie comme horizon possible et probable du citoyen connecté à venir.
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