Mise en place d'un site dynamique pour optimiser la communication web d'un établissement muséal
Abstract
Nowadays, museums are more and more sensitive to the deep impact of Internet technologies on people's behavior. Their communication policies have to include this new media. The benefits of Internet presence are linked to the new public they can reach: children, students, or passionate Internet users. Thereby, they can also break stereotypes making museums some kind of “ivory towers”. During this work placement, I had the responsibility to create the website of the “Hotel Sandelin Museum”, and I conducted a users-oriented project. This statement describes, step by step, the implementation of the website, from the needs analysis to the online publication. The results of the needs analysis concluded that the CMS (Content Management System) Joomla was appropriate, because the museum intends to communicate, day after day, about its activities. The conception phase of the project revealed that it was necessary to respect some ergonomic rules in order to improve the browsing performance. Finally, the launching of the website highlighted some strategic aspects about communication to the public. Keywords : web communication, usability, website ergonomy, web accessibility, CMS, museum‘s website, search engine optimisation, cultural democratization, attractivity.
Aujourd'hui, les musées prennent la mesure de l'impact des nouveaux usages liés à l'explosion de l'Internet grand public. Leurs stratégies de communication visent à investir pleinement ce nouveau média. Etre présents sur Internet leur offre en effet l'opportunité de toucher des cibles jusqu'alors inaccessibles : enfants, étudiants, ou simples passionnés de la toile. Mais également de rompre avec l'imagerie traditionnelle du musée replié sur sa « tour d'ivoire ». Dans le cadre de ce stage, j'ai donc été amené à concevoir le site Internet du musée de l'hôtel Sandelin, en adoptant une réflexion centrée « utilisateur ». Le présent mémoire décrit les différentes étapes de mise en place du site, depuis le recueil des besoins jusqu'à son déploiement sur le web. L'étude des besoins a permis de retenir comme outil le CMS Joomla, support de la communication en temps réel du quotidien muséal. La phase de conception a révélé l'intérêt de suivre des principes ergonomiques pour améliorer le confort de visite des usagers. Enfin, la diffusion du site a permis de mettre en relief l'aspect stratégique de la communication muséale auprès du public.
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