La médiation des savoirs sur les discriminations par le podcast - memSIC - mémoires de master en Sciences de l'information et de la communication Access content directly
Master Thesis Year : 2022

The mediation of knowledge on discriminations through the podcast

La médiation des savoirs sur les discriminations par le podcast

Abstract

This work is based on a work-study program whose purpose was the creation and production of a season of podcasts on the themes of discrimination at the Equality-Diversity Mission of the University of Lyon 1. Through this experience, a reflection on the mediation of knowledge on discrimination that the podcast medium allows is produced. Thanks to the intimacy that this device allows, both on its technical and organizational aspects, the podcast is ideal to deal with inequalities and discriminations. By historicizing radio practices and the tradition of intimacy in consciousness- raising groups, we will discuss how feminist epistemology questions the construction of science. We will discuss the importance of the duty of mediation, and how the Amphi 25 podcast manages to mediate knowledge on discrimination. The choice of the form of the Amphi 25 podcast brings the different types of knowledge production into dialogue. To conclude, a reflection on the co- construction of knowledge, particularly in the field of inequalities, will be developed.
Ce travail est appuyé sur une alternance dont l’objet était la création et la réalisation d’une saison de podcasts sur les thématiques des discriminations à la Mission égalité-diversité de l’Université Lyon 1. À travers cette expérience, une réflexion sur la médiation des savoirs sur les discriminations que permet le média du podcast est produite. Grâce à l’intimité que permet ce dispositif, d’autant sur ses aspects techniques que organisationnels, le podcast est idéal pour traiter des inégalités et des discriminations. En historicisant les pratiques radiophoniques et la tradition de l’intime dans les groupes de conscientisation, on abordera comment l’épistémologie féministe requestionne la construction de la science. On traitera de l’importance du devoir de médiation, et de comment le podcast Amphi 25, réalisé au cours de cette alternance, parvient à médier les savoirs sur les discriminations. Le choix de la forme du podcast Amphi 25 fait dialoguer les différents types de production de connaissances. Pour conclure, une réflexion sur la co-construction des savoirs, notamment dans le domaine des inégalités, sera développée.
Fichier principal
Vignette du fichier
PACALON_Mémoire_IMST_EISO_2022.pdf (3.77 Mo) Télécharger le fichier
Origin : Files produced by the author(s)

Dates and versions

mem_04064087 , version 1 (10-04-2023)

Identifiers

  • HAL Id : mem_04064087 , version 1

Cite

Taïmé Pacalon, Aurélie Olivesi. La médiation des savoirs sur les discriminations par le podcast. domain_shs.info.comm. 2022. ⟨mem_04064087⟩
7 View
1 Download

Share

Gmail Facebook X LinkedIn More